Kínai copy
A távol-keleti hagyomány vs. a Nyugat eredetiség-igénye a kortárs kínai festménykultúrában
Nagy Mercédesz előadása
Időpont: 2012. március 26., 9.30
Helyszín: BKF Rózsa utcai campus, A209-es terem, 1077 Budapest, Rózsa utca 4-6. (A bejárat a Hutyra Ferenc utca felőli oldalon található.)
A kínai társadalomban történelmileg, kulturálisan mélyen gyökerező hagyomány szerint az eredetiségre való igény egyszerűen értelmezhetetlen. Már az iskolarendszer, az alázatosságot propagáló konfucianizmuson nyugvó, csapatszellemet és engedelmességet követelő kommunizmussal kiegészülő pedagógiai elvek sem az egyénieskedést és a kreatív gondolkodást, a nyugati értelemben vett önállóságot támogatják. Ugyanakkor a többezer éves – mára, igaz, egyszerűsített – írásjegyek elsajátítása is rendkívüli fegyelmet, precizitást, pontos megfigyelőképességet igényel. Azaz az aprólékos, egzakt utánzási képesség elsajátítása kulturális létkérdés, a társadalomba való beilleszkedés feltétele egy kínai ember számára. Emellett szintén időszámításunk előttről származó és ma is élő konfucionista hagyomány a mester, a tanító mint tökéletesen utánzandó példa tekintélye.
A művészetre vonatkoztatva pedig szintén elmondható: régi közhely a kínai festészet történetében, hogy a nagy művész egyben nagyszerű másoló is. Az állítás logikája szembehelyezi a kínai művészetet a poszt-reneszánsz európai művészettel, mely a művészből egyedülálló, individuális hőst teremtett, aki tudatosan kerüli a másolást, hogy olyasvalamit teremtsen, ami azelőtt nem létezett – az úgynevezett eredetiséget hajszolva.
A kulturális hátteret megvilágítandó két jelenséget vizsgálunk: az egyik az 1990-es években kibontakozó ún. politikai pop irányzat, melynek követői a pop-art hagyományait a kínai kommunizmus ikonográfiájával elegyítő alkotásaikkal hódították meg az addig elsősorban európai, amerikai hagyományokkal rendelkező kortársművészeti piacot.
A hamisítás/másolás másik problematikus példája a dél-kínai Shenzhen (Sencsen, 深 圳) városában található DaFen (大 芬) művésztelepen létesült tulajdonképpeni olajfestménygyár. A nagyipari mennyiségben készülő másolatokat – akárcsak a bestseller politikai pop képeit – szintén diplomás képzőművészek állítják elő. Az eredetiség-kérdésen kívül egy másik momentum köti össze őket: a piac. Mindkét típusú alkotások a nyugati piacot látják el áruval.
A Média design szak szervezésében
Michael Wolf: Real Fake Art Nr.19, Mona Lisa, $ 95.- (without frame), 2005
2012. 03. 22.Hírek
Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán
A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretéb …
Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!
…
Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje
Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának fil …
A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban
Csáki László, Balázs Béla-díjas dokume …
Újraindult a RádióMETU!
Nagy örömmel jelentjük be, hogy három év kihagy&aac …
Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes, a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék oktatója
Büszkén adunk hírt arról, hogy március 15. alka …
METU-s hallgató nyerte a Graphis New Talent 2024 díjat
Habony Ágota, a METU Tervezőgrafika BA szakos hallgatója nyerte meg a Gold Award …
Növeld munkaerőpiaci esélyeidet, válaszd duális képzési formánkat!
Ha a METU-t is megjelölted a felsőoktatási felvéte …